در کشور ایران میزان تولید خشکبار مقدار قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد اما متاسفانه بخش اعظم این محصول چه برای صادرات به کشور های دیگر و چه برای فروش در داخل کشور بصورت فله و فاقد بسته بندی عرضه می گردند. بسته بندی حبوبات و خشکبار برای نگهداری و محافظت از ان در برابر الودگی، رطوبت، گرما و … تاثیر به سزایی دارد. علاوه بر ان امکان حمل و نقل اسان تر و ماندگاری بیشتر محصول را فراهم می کند.

در کشور ما رقابت در عرصه بسته بندی حبوبات و خشکبار بالا است. در صنایع غذایی مهم ترین اصل ، کیفیت محصول است. کیفیت بالا خود یک تبلیغ برای محصول است و باعث جذب مشتری و سود اوری در دراز مدت می شود.یکی از جنبه های مثبت بسته بندی حبوبات و خشکبار تنوع محصولات ان اعم از پسته ، فندق ، گردو ،کشمش ،بادام ،اجیل ، لوبیا ، عدس ، نخود و …  است.این امر سبب شده است تا این محصولات در کشور ما جزو پر مخاطب ترین محصولات غذایی قرار گیرند که موجب افزایش نرخ فروش و سوداوری شده است.

از طرفی بخش اعظمی از نیاز کشور به این محصول تولید داخل است در نتیجه این محصولات به راحتی در داخل کشور در دسترس هستند. همچنین زمینه برای صادرات ان نیز فراهم است ولی با استفاده از بسته بندی های خلاقانه و نوین. امروزه بسته بندی امیزه ای از هنر و صنعت است. بسته بندی علاوه بر اینکه باید محافظ محصول باشد باید برای مشتری نیز دارای جذابیت باشد.

ویژگی های بسته بندی مناسب:

یک بسته بندی مناسب برای این محصول باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • در برابر ضربه مقاوم باشد
  • سطح ان شفاف و درخشان باشد تا مشتری بتواند محصول داخل انرا ببیند
  • از نفوذ رطوبت جلوگیری کند
  • از مواد مضر و سمی در ان استفاده نشده باشد
  • حدالامکان ارزان ولی با کیفیت باشد
  • از ورود هوای بیرون و اکسیژن جلوگیری کند
  • تحمل تغییرات حرارتی را داشته باشد

 

 

دستگاه سیل وکیوم:

برای بسته بندی حبوبات و خشکبار از دستگاه های سیل وکیوم استفاده می شود. این دستگاه با خارج کردن هوای داخل ظرف (به اصطلاح وکیوم) و تزریق گازهای نگهدارنده (گاز ازت)به مقدار و نسبت معین ،ظرف حاوی محصول را به نحوی بسته بندی می کند که امکان نفوذ هوا وجود نداشته باشد که همین امر موجب افزایش عمر مفید محصول می شود.همچنین این دستگاه ها در دو نوع تمام اتومات(بسته بندی و جابجایی ظرف محتوی محصول به کمک نوار نقاله) و نیمه اتومات(جابجایی ظرف و چیندن ظروف توسط اپراتور)تولید می شوند. دستگاهای بسته بندی ساخته شده توسط گروه صنعتی توس پک با وجه متمایز سرعت،کیفیت و قیمت ،مناسب جهت بسته بندی انواع حبوبات و خشکبار است.