یکی از مهم ترین مراحل طی شده برای برداشت محصولات کشاورزی از جمله سبزیجات و میوه جات مرحله بسته بندی ان ها می باشد. بسته بندی میوه و سبزیجات از ان جهت حائز اهمیت است که این محصولات سفر طولانی از نزد کشاورز تا رسیدن به دست مصرف کننده طی می کنند. طبق تحقیقات انجام شده حدود 30 تا 50 درصد خسارات ناشی از برداشت محصولات مربوط به مراحل پیش از رسیدن به دست مصرف کننده است. بخش اعظمی از میوه جات و سبزیجات در طول زنجیره توزیع خراب شده و غیر قابل استفاده می شوند. میزان ضایعات با روش های بسته بندی محصولات ارتباط تنگاتنگی دارد. لذا با انجام بسته بندی مناسب می توان میزان خسارات و ضایعات را به مقدار قابل توجهی کاهش و میزان سود اوری را افزایش داد.

عملکرد بسته بندی مناسب:

برای جلوگیری از نارضایتی مصرف کنندگان و همین طور ضرر و زیان ان به تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات کشاورزی باید نحوه بسته بندی ها به گونه ای باشد که بتواند از محصول به خوبی محافظت نماید و همچنین مصرف کننده به راحتی بتواند محصول داخل بسته بندی را مشاهد نماید

دو عملکرد اصلی بسته بندی عبارتند از :

1-جمع اوری مناسب محصول جهت جابجایی

2-حفاظت از محصول در طول دوره ذخیره و توزیع

ویژگی های بسته بندی مناسب میوه و سبزیجات:

ویژگی های مواد اولیه مناسب به شرح زیر است:

  • حاوی مواد شیمیایی نباشند و باعث سمی شدن محصول نشوند.
  • استحکام کافی در طول زمان جابجایی و چینش روی هم داشته باشند.
  • درز بندی و عایق بندی مناسب داشته باشند تا مانع از ورود هوا و گاز به داخل شوند.
  • باز کردن درب محصول راحت باشد.
  • شکل بسته بندی باید به گونه ای باشد که مصرف کننده بتواند محتویات داخل ان را ببیند.
  • بسته بندی باید قابل بازیافت و یا تجدید پذیر باشد.
  • هزینه بسته بندی تا حد ممکن کاهش یابد.
  • قابلیت دوخت حرارتی داشته باشد.
نقش بسته بندی در نگهداری :

بسته بندی باید از محصول در برابر الودگی، آسیب و کاهش بیش از حد رطوبت محافظت نماید. یکی از عوامل مهم در فساد مواد غذایی رطوبت است . لذا فقدان یک بازدارنده رطوبت اضافی می تواند موجب افزایش رطوبت نسبی بسته بندی شود و به علت وجود موجودات ذره بینی باعث فساد و پوسیدگی سریع محصولات گردد.

دستگاه سیل وکیوم:

برای بسته بندی میوه و سبزیجات از دستگاه های سیل وکیوم استفاده می شود. این دستگاه با خارج کردن هوای داخل ظرف (به اصطلاح وکیوم) و تزریق گازهای نگهدارنده به مقدار و نسبت معین ،ظرف حاوی محصول را به نحوی بسته بندی می کند که امکان نفوذ هوا وجود نداشته باشد که همین امر موجب افزایش عمر مفید محصول می شود.همچنین این دستگاه ها در دو نوع تمام اتومات(بسته بندی و جابجایی ظرف محتوی محصول به کمک نوار نقاله) و نیمه اتومات (جابجایی ظرف و چیندن ظروف توسط اپراتور)تولید می شوند.

دستگاهای بسته بندی ساخته شده توسط گروه صنعتی توس پک با وجه متمایز سرعت،کیفیت و قیمت ،مناسب جهت بسته بندی انواع سبزیجات و میوه جات است.